Stockholm Sözleşmesi, 12 kalıcı organik kirletici kimyasalın yeryüzünden tamamen silinmesi için çalışılma yapılması gerektiğine yer veriyor. Türkiye taraf olduğu sözleşmede üye ülkelerle birlikte 2025 yılı sonuna kadar zararlı 12 maddeyi yok edeceğni öngörüyor.
KISIRLIK, ZEKA DÜZEYİNDE DÜŞÜŞ
Sözleşme tarafı diğer 165 ülkeyle birlikte Türkiye'nin de doğasından yok edeceği söz konusu kimyasallar tarım ve sanayi alanlarında kullanılarak doğaya karışıyor. Besin zinciriyle insanlara geçen ve nesiller boyunca etki gösteren bu kimyasallar, genetik bozukluk, kanser ve ölüme neden oluyor. Kalıcı organik kirleticilerin yan etkileri arasında doğuştan sakatlık, bağışıklık sistemi işlevsizlikleri, kısırlık, zeka düzeyinde düşüş de bulunuyor.
KİRLETİCİLERDEN BAZILARI
Sözleşme kapsamına giren ve ortadan kaldırılması söz konusu olan maddeler şunlar: Aldrin, chlordane, dieldrin, endrin, heptaklor, heksaklorbenzen, mireks ve toxaphene ile PCB'ler.