Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, İzmir Ticaret Odası (İZTO) tarafından düzenlenen 'Sosyal Güvenlik Reformunun Uygulamaya Yansılamaları' konulu konferansa katıldı. Konferansa Bakan Çelik'in yanısıra AK Parti İzmir Milletvekili Tuğrul Yemişçi, İzmir Valisi Cahit Kıraç, İl Emniyet Müdürü Hüseyin Çapkın, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanı Fatih Acar, İZTO Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, Sosyal Güvenlik Kurumu İzmir İl Müdürü Mustafa Keskin ile İZTO üyeleri katıldı.
Konferans öncesi basın mensuplarının işsizlik ve alınan tedbirlere ilişkin sorularını yanıtlayan Bakan Çelik, küresel ekonomik krizin Türkiye'yi de etkilediğini belirterek, gereken tedbirlerin uygun şekilde alındığını ve alınmaya devam ettiğini ifade etti. Bu doğrultuda istihdam paketi çıkarıldığını dile getiren Bakan Çelik, 'İstihdamı korumaya dönük önlem aldık. Pazartesi günü Bakanlar Kurulu'nda da mevcut işsizlik tablosuyla ilgili görüşeceğiz. Talep daralmasından kaynaklanan istihdama olumsuz yansıyan bir ekonomik gidişat var. Kriz Türkiye'yi etkiledi ancak bunun hükümetten kaynaklanan sorunlar olmadığını herkes biliyor' diye konuştu.
Mart ayı rakamlarına göre işini kaybeden 311 bin kişinin işsizlik ödeneği aldığını dile getiren Bakan Çelik, Nisan rakamlarını dört gözle beklediklerini belirterek, Mayıs ayının daha iyi olacağını söyledi.
1 Mayıs'ın tatil olması
Bakan Çelik, konferansta yaptığı konuşmada ise, 1 Ekim 2008 tarihinde yürürlüğe giren Sosyal Güvenlik reformunun Türkiye'nin en önemli konularından birisi olduğunu belirterek, Türkiye'de böyle önemli olaylar üzerinde siyaset yapılmasının doğru olmadığını söyledi. Sosyal Güvenlik reformuna getirilen eleştirilerle ilgili 1 Mayıs'ın tatil edilmesi örneğini veren Bakan Çelik, '1 Mayıs'ın tatil olmasıyla ilgili olarak taraflarla görüştük. Gelin görüşelim diyerek meclisin gündemine aldık. Tatil olsun diyen
konfederasyon başkanları bir bakıyoruz her gün televizyondalar. Ben onların ortağı olarak doğrusu diğer vekillere karşı bir mahcubiyet hissettim, çünkü hiç kimseyi göremedim. Olay önemliyse yasalaşması gerekiyorsa işin reklamını, fiyakasını bir tarafa bırakmak gerekir' şeklinde konuştu.
Sosyal güvenlik reformunun en önemli ayağından birisinin emeklilik yaşı olduğunu ifade eden Bakan Çelik, Türkiye'nin eski dönemlerde emekli cenneti bir ülke haline getirildiğine dikkat çekti. Reformun kalıcı bir reform olabilmesi için çalıştıklarını belirten Bakan Çelik, şöyle konuştu:
'Biz bu mevsimi kurtarmaya dönük bir karar almayalım dedik. Bunu ezbere de yapmadık. Türkiye'de ortalama ömür 71 yaş. Gelişmiş ülkelerde 83. 2040 yılında Türkiye'de ortalama ömür yaşının 83'e geleceği düşünülüyor. 2040 yılından sonra emeklilik yaşı 65 olsun diye uğraştık. Buna mezarda emeklilik diyorlar. Değişen bir şey yok. Biz 40 yıl sonrası için bir düzenleme getiriyoruz. Seçimden önce emeklilik yaşı 35 olacak deseydik daha mı doğru olurdu? Siyaset bu mu? Sorumluluk bu mu? İçerde konuşunca tamam diyorlar, dışarıda da mezarda emeklilik diyorlar.'
'Kriz sürecini atlattığımız an kayıtdışılığı çok alt seviyelere indireceğiz'
Prim ödemeleriyle ilgili düzenlemeye ilişkin de bilgi veren Bakan Çelik, çalışmadığı halde aldığı maaştan daha fazla emekli maaşı alınmasının düşünülemeyecek bir sistem olduğunu belirterek, ödenen prime göre emekli maaşı verilmesi doğrultusunda bir düzenleme getirildiğini söyledi. Kimsenin hakkını kimseye yedirmemek gerektiğini ifade eden Bakan Çağlayan, '6 ay üst görevde çalışmış 24 yıl ise düz memurluk yapmış birisi 24 yıl üst görev yapmış gibi emekli oluyordu. Doğru mu bu? Biz dedik ki, 6 ay üst görev yaptıysan bunun 6 ayı sana yansıyacak. Sistemi böylece dizayn ettik' dedi.
Kayıt dışı işçi çalıştıran işletmelere getirilecek cezalarla ilgili yeni düzenlemeler de getirildiğini belirten Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, '2 milyon 135 bin kişi emekli olup kayıtdışı çalışıyor. Genç emekli olmuş. Bu da işverenin işine geliyor. Kayıtdışılıkla ilgili önemli tedbirler aldık, bankaya yatırılan maaşlar ve çapraz sorgulardan kaçış yok. Ekonomik kriz sürecini atlattığımız an kayıtdışılığı çok alt seviyelere indireceğiz çünkü yasal alt yapı hazır' diye konuştu.
Konferansın sonunda İZTO Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş Bakan Çelik'e incir hediye etti.
İHA