SON HABERLER
Sol Ok
Sağ Ok
ANASAYFAGÜNDEMPOLİTİKADÜNYAGÜNCELEKONOMİYAŞAMSPORÇEVİRİSAĞLIK5 SORUKÜLTÜREMLAKFOTOVİDEO

Hürrem Sultan’a haksızlık mı yapılıyor?

04.08.2010

Yavuz Bahadıroğlu

Dilruba Akyan/ İstanbul; “Bir programınızda Hürrem Sultan’a haksızlık edildiğini söylediniz. Neden böyle düşünüyorsunuz?

 

 

Ders kitaplarımız ve bazı tarih kitapları ondan kötü biri olarak söz ediyor?”
* Hürrem Sultan’a haksızlık ediliyor, çünkü “ihanet” etmediği halde, tarihçilerimiz tarafından “hain” muamelesi görüyor…
“Suç”u da oğlunun hayatını kurtarmak için (II. Selim padişah olmasaydı öldürülecekti) çırpınmaktan ibarettir.
Tarihçilerimiz, Şehzade Mustafa’nın, ya da Şehzade Bayezid’in II. Selim’den daha iyi padişah olacaklarına nedense inanmışlardır. Bu bir varsayımdan ibarettir. Tarih varsayımlardan hareket etmez. Olgulara bakar.
Hürrem Sultan’ın, öz oğlu Selim’i tahta geçirmek gibi özünde duygusallık (ana yüreği) bulunan siyasal amacına ulaşmak için, Padişah’ın sevgi ve ilgisini kullanmaya çalışması doğaldır. Çünkü Hürrem “anne”dir.
Eğer Veliaht Şehzade Mustafa Bey, “Babam kocadı, dedem Selim Han’ın yaptığı gibi yapıp yerine geçme vakti geldi” türünden, Safevi Şahı’na mektuplar yazmasaydı ve bunlar bir şekilde Kanuni’nin eline geçmeseydi, Hürrem Sultan’ın, oğlunu tahta geçirme çabası sonuçsuz kalabilirdi. Ayrıca, kaderin hükmünü de unutmamak lâzım.
Hürrem Sultan elbette ki büsbütün masum değildir, ancak tarihsel açıdan “hain” ya da “cadı” damgasını hakkettiğini de sanmıyorum.
Hangi anne evladını Osmanlı tahtında görmek istemez ve bunun için bazı imkânlarını kullanmaz?
Kaldı ki, padişah olamaması halinde oğlunun öldürüleceğini bilmektedir. Bu sistem, (şehzade katli meselesi) Osmanlı Devleti’nin devamlılığı açısından “zaruri” sayılmış, padişahlar ister istemez bu “zaruri fedakârlığa” katlanmıştır.
Yani Hürrem Sultan’ın oğlu (Sarı) Selim, tahttan olursa hayatından da olacaktır. Başka bir deyişle Selim’in bahtı taht ile kaimdir. Bu durumda annesinin tüm imkânları kullanması tabii sayılmalıdır.
Nitekim Kanuni’nin ilk gözdesi, Şehzade Mustafa Bey’in annesi Gülbahar Sultan da oğlunu tahta geçirmeye çalışmıştır. Fakat başarılı olamamış, o süreçte Şehzade Mustafa hayatını kaybetmiştir.
Hürrem Sultan’ın devlet işlerine bu amaçla karışmış olmasını ben tabii buluyorum. Düşününüz ki, bugün bile, bazı yöneticilerimizin eşleri zaman zaman devlet işlerine (tayin-terfi-ihale,v.s. gibi) karışmakta, kendilerine yakın isimleri bir yerlere getirmeye çalışmaktadırlar.
Hürrem Sultan’ın tarih kitaplarında yargısız infaza tabi tutulması, tarih kitaplarının erkekler tarafından yazılmasıyla da ilgilidir. Hangi amaçla olursa olsun, Hürrem Sultan’ın devlet işlerine karışması, erkek tarihçiler tarafından, “Elinin hamuruyla erkek işine karışmak” şeklinde algılanmış ve bu yüzden reddedilmiştir.
Yine bu yüzden Hürrem Sultan tarihçilerin haksızlığına uğramıştır…
Hürrem’in “düzenbaz” olduğunu söyleyen tarihçiler, “Türk” olmadığının altını da özenle çiziyorlar. Hâlbuki nesebi (soyu-sopu) bir insanı ne büyütür, ne küçültür. Ayrıca kimse kendi etnik kökenini seçme lüksüne de sahip değildir.
Evet pek çok padişah annesi gibi Hürrem de Türk değildir. Padişahların neden yabancı kadın almayı seçtiklerine ilişkin birkaç yazı yazdığımı hatırladığım için burada konunun detayına girmeyeceğim.
Sadece şu kadarını söyleyeyim ki, hareme alınan her cariye İslâmi bir eğitimden geçirilir, sınavları ancak başarıyla verip kendilerini ispatlayanlar padişahlara “eş” seçilirdi.
Hürrem de Padişah’ın annesi Ayşe Hafsa Sultan tarafından seçilmişti… Demek ki, yetenekli ve yeterliydi. Bu yeterliliğini de pek çoğu günümüze kadar gelen hayır eserleriyle ispatladı…
Hürrem Sultan’ın başta İstanbul olmak üzere pek çok yerde hayır eserleri mevcuttur…
Mesela İstanbul Haseki’de bir cami ile şadırvanı, imareti (fakir fukaranın yeyip içtiği yer), medresesi, dârüşşifâsı (hastane), çeşmesi, sebili ve mektebi; Ayasofya’da görkemli bir hamamı, Mekke, Medîne ve Kudüs’te birer imareti; ayrıca birçok şehirde medreseleri, camileri, imaretler, kervansarayları, çeşmeleri, su yolları, köprüleri vardır…
Bunlardan başka her yıl Mekke ve Medine fukarasına dağıtılmak üzere 3.000 altın tahsis etmiştir.
Kanuni Sultan Süleyman’ın kendisine verdiği emlâkı bile hayırda kullanılmak üzere vakfetmiştir.
Bu yüzden zaman zaman parasızlık çektiği Kanuni’ye yazdığı içli ve dokunaklı mektuplardan anlaşılmaktadır.
Divan şiiri kültürüne sahip olan Hürrem Sultan ayrıca şairdir. Şiirleri daha ziyâde Kanuni’ye yazdığı mektuplarda görülür.
Böyle bir Haseki Sultan’ı bu ülkenin insanına “düşman” olarak tanıtmak ve bir kalemde silmek akılkârı olmasa gerektir.
Neden Hürrem Sultan’a haksızlık edildiğini düşündüğümü umarım yeterince açıklayabildim Dilruba Hanım.






    YORUM YAZ

YORUMLAR

rumeysa / 11.06.2014 11:41:54
ben olsam elıme kardesımın kanı bulasacağına kendımın olmesını arzu ederdım.
rumeysa / 11.06.2014 11:41:17
mustfa cıksaydı hurremın oğullarına uzulecektık belkı.ama mustafa ordu ve halk arkasında olmasına ragmen ıhanet etmedı.bır ınsan bılerrek olume gıtmıs .supheyle yasamıs.bunlar az seyler deıl.ama hurrrem ve selım kotuluk yapmıslar.buda bır gercek.ıyılıkte yapmıslardır ınsan fıtratı sonucta .hep kotu deıl ya ama o ıyılıklerı ne kadar kurtaracak o merak konusu.beyazıd ve mustafa merhemetlıımıs.sızde hurremı savunmayın bence kotu bırı ama anne .doğru olan bu .
rumeysa / 11.06.2014 11:37:01
eğer ki mustafa ve beyazıd ın masum olduğu dizide konu olmussa rabbımın bır bıldığı vardır elbet bundada vardır bır hayır emın olun kı kanuni hurremın selımın yaptıkları ortada ıse rabbım bunada vermıstır bır hayır.sız gormuyormusunuz masum sehzadelerımızn turbelerı dolup tasmıs gıdemeyenler evlerınde dua okudular.kotu olsalardı rabbım bunu nasıp kılarmıydı adları anılırmıydı.bence dızıde olanlar doğru.sadece kurallar katı hurrm anne mustafa tahta cıksaydı hurremuın oğullarına uzuleektın belkı
Demir Kıyga / 02.05.2014 13:41:25
Kısacası yeniçerilerin yüzyıllar boyunca Hanedan'a karşı bitmek bilmeyen anlamsız kompleksleri yüzünden harcanan padişah ve şehzadelerden sadece birisiydi merhum şehzade. Annesi ,arkasında duran gözünü iktidar hırsı bürümüş paşalar ve yeniçerinin el birliğiyle kendi sonuna yürüdü rahmetli şehzademiz Mustafa. O gerçekten Osmanlı'nın yetiştirdiği güzide şehzadelerden biridir ,bunu inkar edemeyiz ama en güvendiklerinin eliyle itildi ölüme .Bilirsiniz ,bazen bıçağı saplayanda değildir en büyük suç.
Sertan Baybars / 13.04.2014 19:19:27
Mustafa'nın ölümüyle hemen duraklama başladı demiyor kimse zaten. Mustafa'nın ölümüyle bir daha doğru düzgün şehzade yetiştirilemedi. Çünkü en kabiliyetsiz şehzadeye kaldı devlet yönetimi.

Önce Şehzadelerin hepsinin sancağa gitme olayını kaldırdı. Sadece büyük çocuk gidince diğer kardeşler çantada keklik oldular ve öldürüldüler. Sonra İnebahtı deniz savaşında bir kara askerini sırf seviyor diye kaptanı derya yaparak donanmanın yok olmasına vesile oldu. Bir daha öyle denizciler yetişmedi.
Demir Kıyga / 20.03.2014 03:23:16
Duraklama zırvalıklarınıza gelince ,duraklama dönemi Mustafa'nın Hakk'ın rahmetine kavuşmasından yaklaşık bir buçuk yıl yani 140 yıl sonra başlıyor ,ve Osmanlı 140 yıl daha bastığı yeri titrettiyse ,sizin o bildiği yanıldığına yetmeyen bilgilerinizle aklınız sıra hicivlerle aşağılamaya çalıştığınız Rüstem Paşa ve Sokollu Mehmed Paşa'mızın çoğu ekonomik ,askeri ve donanma olmak üzere yaptığı hizmetlerden dolayıdır. 450-500 yıl öncesinin 'Sence'si Bence'si' olmaz ,lütfen elinizi vicdanınıza koyun.
Demir Kıyga / 20.03.2014 03:14:01
Diyelim Hürrem Sultan'a hain diyen tarihçiler haklı.O zaman şöyle düşünün,Sultan Süleyman'ın Mehmed ölmeden birkaç ay önce tahtını Mehmed'e bırakacağını(Süleyman ve Mehmet hayattayken)Hürrem Sultan'a hain diyenler de kabul ediyor.Şehzade'nin ,Mahidevran ve Hayrettin ittifakıyla haremine sokulan hastalıklı bir cariye tarafından ölümünü de sizin taraflı tarihçileriniz kabul ediyor.Yani bu elini koyacak vicdanı bile olmayan tarihçiler kendi yalanlarında boğulduklarını sayenizde örtbas edebiliyorlar
Gülsüm Ersoy / 19.03.2014 13:23:36
gerçekten çok güzel açıklamışsınız
şevval akpınar / 17.02.2014 02:57:10
Anne dediğimiz buysa bizde başkalarının canını yakalım peygamber efendimiz ( sav) niye kendine yapılan eziyetlere karşı başkalarının canını yakmamış asıl İslam anlayışı böyledir size katılmıyorum Hürrem suçlu bir anne kötü bir anne bunun en büyük kanıtıda oğulları cihangir ve beyazıtın ananelerine itimaat etmeyip abilerine hürmetle bağlı olmalısıdır ve cihangirin abisinin idamından sonra onun etkisinde kalıp yaklaşık 21gün sonra vefaat etmesidir...
.......
şevval akpınar / 17.02.2014 02:47:51
Bikere anne dediğin böyle olmaz kendi oğlumu tahta geçiricem diye başkalarının canını yakmaz suçsuz yere can almaz mahidevran niye onun oğullarına plan kurması o zaman madem anne dediğin mahidevran gibi olur bikere mustafa suçlu olsaydı niye kendini kanıtlamak için çadıra gitsin niye isyan açtırmadı o zaman bikere suçlu olsaydı çadıra gitmezdi
sevde aydın / 11.05.2013 19:07:08
masalı matlamışlar üstünden atlamışlar. aleyhte yorumlar masal. Mustafa beyi asker istiyormuş. anket mi yaptınız. ayrıca askerin istediği herşey iyi mi. darbeler de mi iyi.hürrem sultanla yavuz bey öne çıkacakmış. zaten önde olan bir tarihçi nasıl öne çıkar ki? hele biri tarihçi oloduğunu söyleyip veryansın ediyor. Kerameti kendinden menkul 'tarihçi'nin yazacağı bu kadar olur. ayrıca 'birazcık' araştırmayla tarihi kişilikler tanınamaz. Yavuz Bahadıroğlu'nun ellerinden öpün de adam olun.
Onur Kaya / 24.01.2013 03:06:20
Sayın Yavuz yazınızda aynı vurgunun etrafında dönmüş durmuşsunuz. ANNE YÜREĞİ. Nasıl bir hayır sever ANNE YÜREĞİ Rüstem Paşa gibi birine kızını verir ve onu destekleyerek yükselmesini sağlayabilir. (Bu arada Sayın okurlar Rüstem Paşa Hakkında birazcık araştırma yaparsanız ne demek istediğimi anlarsınız.) Mustafa yanlışlar yapmıştır. Fakat diğer kardeşlerine göre daha iyi yetişmiş ve ordu tarafından sevilen biridir. Ayrıca Fatih kardeş katline müsade etmişir. Evlat katline değil. Bu işte iş vard
MELİNDA SIR / 17.01.2013 20:27:10
HÜRREMİN YAPTIGINI ANNE OLAN HER KADIN YAPARDI YÜZDE 1 İHTİMAL BİLE VERMIYORUM YAPMAM DIYENE GERCEKCİ OLUN BIRAZ YAHU : )
mustafa pamuk / 04.01.2013 09:50:56
şehzade mustafa olayı hakkında neye güvenerek yorum yapıyorsunuz.ondan bundan okuduklarınız kadar bilginiz olabilir.her osmanlı şehzadesinin baabsının tahtında gözü olduğu aşikar.taht hırsıyla sefevi şahıyla iş birliğine girmişte olabilir.girmemişte olabilir.yavuz bahadıroğlu güzel eserleri hizmetleri olan bir yazarımızdır.ölmüş bir kadına yağcılık yapmasına gerek yok.siz bırakın kanuni zamanınıda daha dün sayılan vahdettin konusunda bile bir kesin kanaata varamıyoruz.hainmiydi kahramanmıydı ?
ece akkaya / 02.01.2013 20:26:04
Biz türklerin çok hatalarıda oldu doğrularıda.Lütfen empati kurun ve kendinizi 18 li yaşlarınıza koyun ailenizden koparılıp bilemediğiniz bir yere getiriyorlar. aaaaaa ne kadar mutluyum mu dersiniz İntikam almak istersiniz fakat evlat öyle bir şeydir ki insana herşeyi yaptırır. canın parçan her şeyin o Şu basit soruya kaç kişi cevap verebilir ya evlatlarınla ölürsün Ya da evlatların için öldürürsün 3. mehmet tahta çıkınca 19 erkek 20 kız kardeşini kundaktaki bebekleri ve hamile eşleri öldürdü
Günseli Kara / 16.11.2012 01:00:59
İki de bir Hürrem Sultan'ın hayırlarından bahseder durursunuz, Hürrem Sultan'ın 'bir elin verdiginden diğer elin haberi olmamalı' hadisini bilmediğini düşünüyor olmalısınız çünkü o donem saray cariyeleri ve hasekileri arasında hayır yarışı varken yani her saraylı hayır yapmayı adet haline getirmişken Hürrem yaptıgı hayırları göze soka soka yaptırmış. Ayşe Hafsa Sultan kadar gizli ve çok hayır yaptiramamis, Fatihin manevi annesinin yarısı kadar hayri yok Hürrem'in. Tarihçi değilsiniz,yazarsınız.
Günseli Kara / 16.11.2012 00:51:48
Yavuz Bey bu kaçıncı iftiranız. Her yerde Hürrem çok haklıydı Gülbahar Hatun oğlunu tahta çıkarmak İcin kışkırttı yalanlarını sıralıyorsunuz. Bir tarihçi olarak yalanlarımıza artık tahammülüm kalmadı. Gülbahar Hatun zaten padişah olmasına kesin gizle bakılan biricik evladını neden ateşe atsın? Hiç mı utanmanız yok da zaten ömrünü çile ile geçirmiş bir kadına iftira atıyorsunuz.

Ayrıca Hurrem Sultan'ın taht İcin adayı Selim değil Beyazid'di zaten Beyazıd tahta çıkınca Cihangirle Selim ölecekti
selin / 10.11.2012 04:19:45
tarihçiler veliaht şehzade mustafa nın selimle beyazıddan daha iyi bir padişah olacağına inanmışlar demişsiz güldüm çünkü şehzadenin yaptıkları muhafızlıkları ortada desteklenmesine kuru kuru olcak şey değildir manisa hayırlar yaptırmıştır ordunun halkın sevgisini böyle böyle kazanmıştır diğer şehzadelern destekçisi olmamalaırndan da anlaşılıyor .Çok yanlışsınız yavuz bey çünkü DÖRT TARAFI DÜŞMANLARLA ÇEVRİLİ BİR İMAPARATORLUĞUN TAHT ADAYI ANNELİĞE BAĞLANAMAZ NOKTA
selin / 10.11.2012 04:19:45
tarihçiler veliaht şehzade mustafa nın selimle beyazıddan daha iyi bir padişah olacağına inanmışlar demişsiz güldüm çünkü şehzadenin yaptıkları muhafızlıkları ortada desteklenmesine kuru kuru olcak şey değildir manisa hayırlar yaptırmıştır ordunun halkın sevgisini böyle böyle kazanmıştır diğer şehzadelern destekçisi olmamalaırndan da anlaşılıyor .Çok yanlışsınız yavuz bey çünkü DÖRT TARAFI DÜŞMANLARLA ÇEVRİLİ BİR İMAPARATORLUĞUN TAHT ADAYI ANNELİĞE BAĞLANAMAZ NOKTA
yağmur damlası / 21.09.2012 17:19:47
bnce çok doğru söylemiz yavuz bey katılıyorum siz böyle bir tarihçiye karşı kötü yorum yapmışsınız yavuz bey hürremle ilgili bir kitap yazarsınız umarım
Damla Özdemir / 09.09.2012 14:39:48
Hürrem Sultan'a kesinlikle haksızlık yapılmadığını düşünüyorum. Yazınızda Şehzade Mustafa'nın Safevi Şahı'na mektuplar gönderdiğini söylüyorsunuz. Oysa ki bunu Şehzade Mustafa'nın yaptığı ne malum. Hürrem Sultan ve damadı Rüstem Paşa da yapmış olabilirler. Ayrıca Hürrem Sultan'ın 'annelik' duygularından dolayı bunları yaptığını söylüyorsunuz. Halbuki kendi oğlunu kurtarmak için başka canları yakmak da hiç doğru değil...
defne akman / 18.04.2012 01:00:41
yanlış düşünüyorsunuz bence size kesinlikle katılmıyorum SULTAN MUSTAFA tahta geçmiş olsaydı eğer osmanlı duraklama dönemine girmezdi hürrem sultanı bu kadar bağrınıza basmanızın sebebini anlayamıyorum.yoksa tüm tarihçilerden aykırı olup dikkat çekmek mi istiyorsunuz?
yagmur / 21.06.2011 01:22:02
size kesinlikle katilmiyorum.
M.SAĞLAM / 01.03.2011 00:48:23
Hürremin avukakatı olmak size ne kazandırıyor?
Yavuz bey yoksa siz Hürremi aklayıp cennetemi gitmeyi düşünüyorsunuz?Siz bırakın hürremi kendi amellerinize güvenin.Bırakın bu çocuk masallarını
Allah her şeyi en iyi bilendir.Siz bilemezsiniz yorumunuz çok mantıksız.
Foto Galeriler Videolar Yazarlar Günün Özeti
TİMETÜRK SON HABERLER
ÇOK OKUNANLAR
TİMETÜRK AJANS HABERLERİ
SON YORUMLANANLAR
TİMETÜRK BİYOGRAFİ

Timeturk.com

Sayfamızı Facebook'tan takip edin.