Dolar

Bist

9.645,02

Bakan Turhan: Milli elektrikli tren 2020 yılında raylara inecek

Gelecek yıldaki çalışmalara ilişkin açıklamalarda bulunan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Milli elektrikli trenin 2020 yılında raylara ineceğini açıkladı.

5 Yıl Önce Güncellendi

2020-01-09 11:43:57

Bakan Turhan: Milli elektrikli tren 2020 yılında raylara inecek

Yeni Akit'e konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, bakanlığın geçmiş yıllarda yaptığı projeleri değerlendirerek, ulaşım ve altyapı konularıyla ilgili planlanan çalışmaları anlattı.

Bir ülkenin sürdürülebilir kalkınmasının yatırım, ticaret ve ulaşım zincirinin sağlıklı çalışmasına bağlı olduğunu belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, “İnsanımıza bulunduğu yerde ulaşamıyorsak, onun ayağına gidemiyorsak, insanları orada tutamayız. Bunu da kınayamayız. Yurdun her tarafında aynı seviyede ulaşım ve haberleşme altyapısını sağlamak, zenginlik merkezlerini Türkiye'nin her tarafına yaymak mecburiyetindeyiz. Bu da ancak gelişmiş ulaşım altyapısıyla olur. Bu anlamda entegre ulaşım sistemlerini güçlendirmek ve yaygınlaştırmak bakanlığımızın temel vazifelerinin başında geliyor. Bu nedenledir ki; bugüne kadar gerek ulaştırma politikalarında ve gerekse mevzuatta yapılan çalışmalarımız, günü kurtarmanın dışında köklü bir reform niteliği taşıyan çalışmalar oldu. Dün insanımız için hayal olan pek çok ulaşım ve bilişim hizmeti bugün gündelik hayatın vazgeçilmezi oldu ve bu bağlamda Türkiye gelişim açısından Avrupa ortalamasının üzerinde bir ivme yakaladı. Yılda ortalama 2 bin kilometre duble yol yaparak Türkiye'nin duble yol ağını 27 bin 165 kilometrenin üzerine taşıdık. Havacılıkta yeni bir çığır açtık, yaptığımız yatırımlarla havacılıkta Dünyanın en hızlı büyüyen ülkelerinden biri olduk. Bundan sadece birkaç yıl önce birkaç milyon kişinin kullandığı havayollarımızı bir yılda 210 milyon kişinin kullanmasını sağladık” şeklinde konuştu.

“TÜRKİYE'Yİ YHT'YE SAHİP DÜNYANIN 8'İNCİ ÜLKESİ YAPTIK”

“Denizcilikte, gemi sanayinde ve balıkçılıkta, Türkiye'yi tekrar adı geçen ve denizci millet kimliğine yeniden kavuşmuş bir ülke haline getirdik” diyen Turhan şöyle devam etti; “Bilişim ve haberleşme sektöründe tüm Türkiye'yi genişbant ağıyla donattık, bu da yetmez dedik her eve fiber altyapı getirecek adımları da attık. Demiryollarında ve lojistikte Türkiye'yi dünyanın merkezi yapacak projelere imza attık. Türkiye'yi Yüksek Hızlı Tren'e sahip dünyanın 8'inci ülkesi yaptık”

“2003 YILINDAN BU YANA 767,5 MİLYAR YATIRIM YAPTIK”

2003 yılından bu yana Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) projeleri ile birlikte 767,5 milyar TL yatırım yaptıklarını söyleyen Turhan, “Yatırım harcamalarında yüzde 62'lik payımız ise bu süreçte karayolları olmuştur. Ancak yatırımların daha hızlı tamamlanarak vatandaşlarımızın hizmetine sunulabilmesi, bizim için son derece önemli. Yatırımlar gerçekleştirilirken alternatif finansman kaynaklarını da kullanıyoruz. Bunun için özel sektörün dinamizmini de harekete geçirdik. Bu şekilde toplam 198,5 milyar TL'lik KÖİ projesini başlattık. Söz konusu yatırımların yüzde 77'si tamamlandı. Yapımı devam eden KÖİ projeleri ile birlikte 45,5 milyar TL'lik daha yatırımı ülkemize kazandıracağız” dedi.

“68 BİN 254 KİLOMETRE KARAYOLU AĞIMIZ BULUNUYOR”

Bakanlığın yatırım portföyünde KÖİ projeleri hariç 495 ana proje daha olduğunu belirten Turhan, “Bunların toplam büyüklüğü ise 505 milyar TL'yi bulmakta. Bunun 237,5 milyar TL'lik kısmı gerçekleştirildi. Geri kalan yatırımlarımız ise devam ediyor. Bugün karayolu ağımızda 3 bin 60 kilometresi otoyol olmak üzere toplam 68 bin 254 kilometre yol bulunuyor. Bölünmüş yollar sayesinde yakıt ve iş gücünden yıllık 18 milyar TL'nin üzerinde tasarruf sağladık. Bölünmüş yollar, toplam yol ağımızın yüzde 40'ını oluşturmasına karşın, bütün yol ağımızda hareket eden trafiğin yaklaşık yüzde 82'sine hizmet veriyor. Ortalama hız 40 km'den 88 km'ye çıktı. Bizim için bölünmüş yolların önemli bir fonksiyonu daha oldu. Yol ağında 2003-2019 yılları arasında trafik hareketliliğinde yüze 92'lik artış gerçekleşti. Ama trafik kazalarında hayatını kaybeden kişi sayısında yüzde 71'lik azalma oldu. Bunu da 2003'ten bugüne en çok önemsediğimiz fayda olarak görüyoruz. Bitümlü Sıcak Karışım kaplama yol ağımızı 3 kattan fazla arttırdık, 26 bin 75 km'ye ulaştı. Artık daha güvenli ve konforlu seyahat sağlıyoruz” ifadelerini kullandı.

“AKTİF HAVALİMANI SAYISINI 26'DAN 56'YA ÇIKARDIK”

Son 17 yılda Türk sivil havacılığının, küresel ölçekte bir güç haline geldiğini vurgulayan Turhan, “Yeni havalimanları yaptık, atıl olanları sivil havacılık sektörüne kazandırdık, yüksek kapasiteli modern terminaller inşa ettik. Aktif havalimanı sayısını 26'dan 56'ya çıkardık. Sivil havacılık sektörünün düzenlenmesi ve denetlenmesinin yanı sıra sektörün ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik atılan adımlar ve ulusal sivil havacılık mevzuatının uluslararası standartlara uyumlaştırılması konusunda çalışmalar 2019 yılında da en etkin şekilde sürdürülmüştür. Cumhuriyetimizin 95'inci Yıldönümünde İstanbul Havalimanı'nı gururla açtık. Burası tamamlandığında 200 milyon yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak. Ayrıca ülkemizin önemli destinasyon ve transfer merkezlerinden biri olma konumunu güçlendirecek. Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde birçok yeni havalimanı inşa ettik. Bingöl, Şırnak, Hakkâri, Ağrı, Kars havalimanlarıyla illerimizi ve bölgelerimizi birbirine bağladık.  Bir taraftan yeni havalimanları yaparken diğer taraftan da modern terminaller inşa ediyoruz. 2020 yılında da Rize-Artvin, Yozgat, Bayburt-Gümüşhane, Tokat yeni ve Çukurova Havalimanlarının yapımına devam edeceğiz. Esenboğa PAT Sahaları yapımına, Sabiha Gökçen Havalimanı 2. Pist yapımına,  Gaziantep Terminal binası yapımına devam edeceğiz. Artan yolcu talebini karşılamak üzere, uçak sayısının 600'e ulaşacağını tahmin ediyoruz. Hava Ulaştırma Anlaşmamız Bulunan ülke sayısını 174'e, Dış Hat Uçuş Nokta sayısını 330'a yükseltmeyi hedefliyoruz” diye konuştu.

MİLLİ ELEKTRİKLİ TREN 2020 YILINDA RAYLARA İNECEK

“Demiryollarımızı sürdürülebilir kalkınma hamlelerinin en önemli halkalarından biri olarak görüyoruz” diye konuşan Mehmet Cahit Turhan, “Yıllardır ihmal edilen bu alanı canlandırmak için yoğun çaba sarf ettik. Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde demiryollarımızı tekrar devlet politikası haline getirdik. Mevcut 11 bin 590 km'lik demiryolu ağımızdaki ana hatların tamamını yeniledik. Yaptığımız yasal düzenlemeler çerçevesinde demiryolunu özel sektöre açtık. Demiryolu şebekemiz üzerinde özel sektörün kendi trenleri ile yük ve yolcu taşıması için gerekli yasal zemini hazırladık. 1. 213 kilometre yüksek hızlı tren hattı yaptık. Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya-İstanbul güzergahlarında 52 milyona yakın seyahat gerçekleşti. Hızlı trenle ilgili malzemelerin önemli bir kısmını artık kendi ülkemizde üretiyoruz. Milli yük vagonunu ürettik, kullanıyoruz. 2020 yılı içerisinde ise YHT ile 9,8 milyon yolcu taşımayı hedefliyoruz. Demiryollarımızda TCDD Taşımacılık A.Ş. tarafından 29,3 milyon ton, özel demiryolu tren işletmecileri tarafından 5,5 milyon ton olmak üzere toplam 34,8 milyon ton yük taşınması hedefleniyor. Marmaray'da ise 2020 yılında toplam 146 milyon yolcu taşınması hedefleniyor. Başkentray'da da toplam 14,6 milyon yolcu taşınmasını bekliyoruz. TÜVASAŞ'ta ilk prototip Milli Elektrikli Tren Setini de 2020 yılı içinde raylara indireceğiz ve seri üretimine başlayacağız” bilgisini verdi.

“ANKARA-SİVAS HATTINI TAMAMLAYARAK HIZLI TRENİ SİVAS'A ULAŞTIRACAĞIZ”

Turhan, 3944 km uzunluğunda demiryolu hattının yapımına devam edildiğini belirterek şunları söyledi; “1,28 km'sini tamamlayacağız. 152 km uzunluğunda demiryolu hattının yapımına başlayacağız. 782 km'lik demiryolu hattının da yapım ihalesine çıkmak için farklı finansman imkanları üzerinde çalışıyoruz. 2 bin 802 km'lik güzergâhta demiryolu hattının proje çalışmalarını tamamlayacağız. 1,132 km'lik demiryolu hattının da proje hazırlama çalışmalarına başlayacağız. 804 km'lik hatta sinyalizasyon yapım çalışmalarını tamamlayacağız. 492 km'lik hattın da elektrifikasyon yapım çalışmalarını tamamlayacağız. 9 hemzemin geçidi, alt veya üstgeçide dönüştüreceğiz. Ankara-Sivas Yüksek hızlı Tren hattını tamamlayarak hızlı treni 250 km/h hızla Sivas'a ulaştıracağız. Kemalpaşa Lojistik Merkezi'nin 3'üncü etabı olan kuşaklama kanalları inşası için ihaleye çıkılarak yapımı gerçekleştirilecek. Dünya Bankasınca finanse edilecek olan Çukurova Bölgesi ve İskenderun Körfezi Demiryolu Bağlantısı ile Filyos Limanı Sanayi Bölgesi Demiryolu Bağlantısı olmak üzere 2 önemli iltisak hattının ihalesi 2020 yılında gerçekleştirilerek yapımına başlanacak. Torbalı-Kemalpaşa-Alsancak Limanı Demiryolu Hattının ihalesi 2020 yılında gerçekleştirilerek ve yapımına başlanacak. Sivas Lojistik Merkezi'nin yapımına başlanacak. Tatvan (Bitlis) lojistik merkezinin ihalesi sonuçlandırılacak, Karaman, Kayseri ve Bilecik (Bozüyük) lojistik merkezlerinin de ihalesine çıkacağız. Çerkezköy Lojistik Merkezi/İntermodal Terminali Projesinin ise yapımına başlayacağız.”

“BOĞAZLARIMIZIN YERLİ VE MİLLİ YAZILIM İLE İZLENMESİ PROJESİNİ HAYATA GEÇİRECEĞİZ”

Denizcilik sektöründe de çok önemli atılımlar gerçekleştirildiğini belirten Mehmet Cahit Turhan, “19'uncu sıradaki Türk sahipli filomuz, bugün dünya sıralamasında 15'inci sırada. Toplam yük elleçlemesi 190 milyon tonken, 460 milyon tona ulaştı. Konteyner elleçlemesi 2,5 milyon TEU'dan, 11 milyon TEU'ya yükseldi. Yurt dışında bulunan veya Yabancı Bayrak Çeken Teknelerin Türk Bayrağına geçişini teşvik ettik. Bugüne kadar 6 bin 581 tekne Türk Bayrağı'na geçti. İstanbul Boğazına alternatif sağlayacak mal ve can güvenliğinin teminatı olacak Kanal İstanbul'un güzergâhını belirledik. Boğazlarımızın yerli ve milli yazılım ile izlenmesini sağlayacak projeyi hayata geçireceğiz. Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sisteminin kurulum çalışmalarına devam edeceğiz” ifadelerini kullandı.

“TÜRKSAT 5A UYDUSU, 2020 YILININ ÜÇÜNCÜ ÇEYREĞİNDE FIRLATILACAK”

Ülkemizin mobil haberleşme altyapısı ile ilgili konuşan Turhan, “ULAK kullanımı yüzde 40'ı buldu. En ileri teknolojileri vatandaşlarımıza sunabilmek için çalışmalarımıza devam ediyoruz 2020 yılında da OSTİM bünyesinde kurulan Haberleşme Teknolojileri Kümelenmesi tarafından projelendirilen ve 2020 yılı içerisinde tamamlanması planlanan “Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Projesi” kapsamında Radyolink, anten, baz istasyonu, siber güvenlik yazılımları gibi, elektronik haberleşme şebekelerinde yoğun olarak kullanılan yazılım ve donanım ürünlerinin üretimine başlanacak. E-Devlet üzerinden daha fazla bütünleşik ve yaşamsal olaylara yönelik yeni hizmetler sunulacak. E-Devlet Kapısı kullanıcı sayısının 2020 yılında 45 milyon olmasını hedefliyoruz. Türksat 5A uydusu, 2020 yılının üçüncü çeyreğinde fırlatılacak ve dördüncü çeyreğinde hizmete alınacak. 5G'yi ilk olarak İstanbul Havalimanı'nda hizmete vereceğiz” dedi.